logo

niedziela, 25 marca 2012

Chleb orkiszowy na żurku

U mnie w domu jak w piekarni, piekę już po 4 bochenki na tydzień;) jeden tradycyjnie orkiszowy, tym razem z dodatkiem ziaren dyni, jeden żytni razowy - piekłam go po raz pierwszy, ale to w innym poście i dwie sztuki przepysznego orkiszowego na żurku z przepisu od Kasi - Kasiu, dziękuję, przepis na żur jak i na chleb na żurku - wspaniały.


Wiem, że i ten gatunek chleba będę często piekła i z przyjemnością upiekę z Tobą Kasiu jeszcze nie jeden chleb;)



Myślałam, że ze względu na zakwas żurkowy chleb będzie smakował czosnkiem, ale nic z tego - ma chrupiącą skórkę i bardzo delikatny i leciutki środek, jest podobny do orkiszowego na miodzie, ale lżejszy, delikatniejszy - pyszny.


Kolejny zakwas na żurek już nastawiłam, bo za tydzień będzie powtórka i za chwilę Święta, więc będzie potrzebny;)

W różnorodne mąki już się zaopatrzyłam, zakwas żyje i daje radę, mi-nam chęci nie brakuje, więc piec będziemy już na stałe. Bałam się, że może jak mi jakiś nie wyjdzie to się zrażę, ale nie muszę, napiszę nie skromnie - są pyszne, pachnące, wyrośnięte jak trzeba... teraz tylko pozostaje mi piec i szukać nowych smaków.






















Przepis w całości cytuję za Kasią, który znalazła na stronie http://www.orkiszowy.pl/ z Jej zmianami, do których i ja się dostosowałam - zmiany w nawiasie.

 


Składniki:
  • 800g.mąki orkiszowe (mąka do wyboru jasna,razowa albo obie w równych porcjach czyli po 400g - ja ta zrobiłam, pół/pół)
  • 2 łyżeczki soli
  • 1 saszetka drożdży suszonych
  • 2 łyżki oliwy
  • 1 łyżeczka miodu (my damy 1 łyżkę miodu)
  • 600ml.ciepłej wody (my damy:500ml żurku i 100ml ciepłej wody)

Przygotowanie:
  • mąkę wymieszać z solą i drożdżami
  • miód i oliwę rozpuszczamy w wodzie i łączymy z żurkiem
  • przelewamy płyn do mąki i wyrabiamy ciasto 5 min mikserem z hakami
  • ciasto będzie lepkie ale nie dodajemy mąki
  • miskę zakrywamy folią i ręcznikiem ,odstawiamy w ciepłe miejsce do porządnego wyrośnięcia
  • po tym czasie dzielimy ciasto na 2 porcje i przekładamy do foremek wysmarowanych masłem i obsypanych np. płatkami owsianymi
  • zostawiamy w cieple aż wypełnią się brytfanki 
  • pieczemy w 200 st C przez ok. 1 godz.


Rady Kasi:
w oryginalnym przepisie jest tak żeby wyrobione ciasto przełożyć do foremek i po wyrośnięciu upiec, ale ja tak nie robię bo zazwyczaj taki chleb mi klapnął i wychodził bardzo płaski.Robię tak jak napisałam poniżej:)
Jak przełożę ciasto już do foremek to wstawiam do lekko nagrzanego piekarnika (jakieś 30-40st.) i zostawiam aż sobie urosną ,jak już są wyrośnięte to wtedy włączam piekarnik na 200 st.C i piekę 1 godzinę .grzanie nastawiam góra/dół i piekę na 2 poziomie od dołu oczywiście:) czasami wstawiam na dół naczynie z wodą .BRYTFANKI 2SZT 21/9 MIERZONE PO SPODZIE.




Smacznego;)

15 komentarzy:

  1. Fajny pomysł z tym rośnięciem w piekarniku;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zrobiłam tak, bo miałam mało czasu i faktycznie wyrósł w ciągu 15 minut;) Normalnie rosną mi same w ciągu godziny, jeszcze mi nie opadły podczas pieczenia, ale dobrze jest mieć taki sprawdzony sposób;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ewa ,pięknie się upiekły:) Bardzo się cieszę ,że dałaś się namówić i że smakuje i że będziesz chciała jeszcze ze mną piec:)Śliczne zdjęcia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu, to ja bardzo dziękuję za wspaniały przepis, wspaniałe towarzystwo i przepyszny chleb, który zostanie z nami już na zawsze! Upiekę go nawet dla mojej Mamy na Święta - jest tak pyszny i delikatny. Nie możemy się nim najeść! Jeden j¨ż prawie zjedzony - z samym masłem, nic więcej mu nie potrzeba;)

      Sesję zdjęciową takiemu chlebkowi robi się z ogromną przyjemnością;)

      Usuń
  4. Ja też chcę upiec taki chleb! Dużo czasu Ci to zabrało? Piękne bochenki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak masz żurek, albo nie masz, to kup - w butelce, mąkę orkiszową, resztę skladników i do dzieła;) Wczoraj zabrałam się za robienie chleba kilka minut po 9-tej a o 12.15 wyłączyłam piekarnik.... najdłużej jak wiadomo ciasto rośnie, raz w misce przed wyłożeniem do foremek i drugi raz w foremkach. Reasumując: 9-ta zaczynasz robić ciasto, około 9.15 odstawiasz miskę zawinięta w folię do wyrośnięcia, około 10.30-45 dzielisz na pół, wykładasz do foremek i czekasz aż znowu urosną - w piekarniku gdzie masz nastawione 30 stopni zajmuję to 15 minut
      normalnie tak jak za pierwszym razem - około godziny i godzinę pieczesz, tak więc samo przygotowanie bez wyrastania i pieczenia mi zajmuje 20-25 minut;) A chlebek ejst warty zrobienia jest WSPANIAŁY!

      Usuń
  5. produkcja chleba idzie pełną parą- ostatni tydzień 6 bochenków, mąż nie chce kupnego "gniota"- no to piekę, a mąkę orkiszową muszę koniecznie zakupić i uczynić taki piękny chleb jak na obrazku..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie idą cztery - wielkości keksówki;) Ten na żurku jest wspaniały, tak delikatny, że mój mały chłopek na kolację zjadł 3 kromki z twarożkie i dżemem;) Jutro wpis na żytni razowy - już z gatunku cięższych, taki idelany do mięsiwa;)

      p.s. mogę Cię poratować mąką jak pilnie potrzebujesz;)

      Usuń
    2. dziękuje za ofiarowaną pomoc:)
      aż tak pilnej potrzeby nie mam ...w najbliższych dniach wybiorę sie uzupełnić zapasy to i ten rodzaj mąki w spiżarce się znajdzie:) pozdrawiam

      Usuń
  6. Przepiękny chlebek!!!!!!! Chciałam upiec orkiszowy, ale nie było mąki orkiszowej w sklepie. Następnym razem upiekę właśnie taki chlebek!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jaki jest pyszny... jestem nim zachwycona, a mój 3 letni synek zajada się nim tak, że już nie kupuję zwykłego-oliwskiego w sklepie;) Polecam!

      Usuń
    2. Upiekłam, jest cudowny!!!!! Lepszego w życiu nie jadłam! Dziękuję bardzo za inspirację :) Mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko - zamieściłam u siebie na blogu :) Pozdrawiam!

      Usuń
    3. Super! W takim razie smakowitego zajadania się nim życzę! Nie mam nic przeciwko, po to tu jesteśmy, żeby czerpać od siebie, uczyć nowych i zajadać pysznościami! Pozdrawiam i dziękuję, że Cię zainspirowałam!

      Usuń
    4. To ja dziękuję :) Zapraszam do mnie na ocenę efektów :) Pozdrawiam!!!

      Usuń
  7. Upiekłam!!! udał się-mało powiedziane...jest wspaniały :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny!

Drukowanie przepisu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...